Att välja domännamn

I den här artikeln skall vi diskutera domännamn, både hur man väljer namn för subdomän och för toppdomän och varför du skall följa de råd vi ger. Är du redo? Då går vi vidare.

En webbadress består vanligtvis av en subdomän föjd av en toppdomän ”subdomän.toppdomän”.

Det viktigaste är namnet på subdomänen, det vill säga första delen av domänens namn. Den skall ge en tydlig anvisning till ditt företagsnamn och, eller vad ni utför för typ av arbete eller tjänster. Detta underlättar både för den som söker efter vem som kan utföra ett visst jobb eller en viss tjänst och för sökmotorföretagens ”crawlers”. Med andra ord, om ditt företag är verksamma inom VVS är det inte särskilt smart att döpa er webbsida till bageri1, namnet på webbsidan får då ingen, varken personer eller crawlers, att accociera till en verksamhet inom VVS.

Det samma kan kan gälla om företagets namn väljs till subdomännamn. Företagsnamn som Johnssons AB, eller Exit AB säger inte något om vad företaget egentligen sysslar med. I sådana fall, bör subdomännamnet innehålla ett förtydligande, till exempel johnssans ab, vvs eller exit ab, utrymningsvägar. Det handlar hela tiden om att göra allting så användarvänligt och lättförståligt som det möjligtvis går.

En annan viktig sak, som kan synas gå stick i stäv med föregående, är att göra sin subdomän så kort som möjligt. En lång subdomän gör den besvärlig att komma ihåg och tidsödande att skriva in. Båda kan få  besökare att välja bort eller att inte återkomma. En möjlig förbättring av detta, förutom att korta ner subdomänen, är att påminna besökaren  om att spara din webbaddress bland sina ”Favoriter”.

Toppdomäner

Därefter övergår vi till att titta på toppdomänen. toppdomänen är det som kommer efter punkten i din webbsidas address. För till exempel webbadressen bageri1.se är ”se” toppdomänen. De vanligaste toppdomänerna i Sverige är se, nu, com och eu, men det finns tusentals toppdomäner så vilken skall man välja? 

Folk i alla länder är lite skeptiska till toppdomäner som de inte är vana vid, därför är en god regel  att titta på var din målgrupp finns och välja toppdomän efter det. Är din målgrupp personer i Sverige, väljer du med fördel ”se” eller ”nu” som toppdomän, de är välkända av de svenska webbsurfarna. Om du har ett företag som heter något liknande ”Fixar Det” kan det var extra klatchigt att välja ”nu” som toppdomän. ”fixardet.nu” ger dessutom ett intryck av att du snabbt löser besökarens problem. Finns din målgrupp i Europa kan ”eu” vara ett bra toppnamn. Toppdomänen ”eu” användes dessutom tills helt nyligen enbart av eu-unionen, vilket innebär att den i vart fall ännu ett tag kopplas ihop med säkra och seriösa sidor. Om din målgrupp är internationell är ”com” den mest välkända toppdomänen. 

Dessutom finns det en mängd områdesinriktade toppdomännamn, till exempel ”org” för icke kommersiella organisationer och den relativt nya och ännu ganska okända ”dating” avsedd för just datingsidor. 

Så det är bara att fundera på vilken subdomän och vilken toppdomän du tycker passar bäst för din verksamhet och ge dig ut och leta.