Webbhotell för företag

Funderar du på att hyra in dig på ett webbhotell och skapa en webbsida för ditt företag? Det är snabbt och enkelt gjort, det finns flera som erbjuder tjänsten så det är egentligen inga problem, men just det här skapar ett problem, för mångfalden gör alltid att man har flera alternativ och vilket passar just dig och ditt företag bäst? I den här inledande artikeln skall vi leda dig fram till hur du kommer till rätt beslut för just dig och ditt företag.

Det första steget när man skall lägga upp en sida på internet är inte vilket webbhotell man skall välja utan vilket domännamn man vill att sidan skall ha. Skall sidan heta till exempel ”mittföretag.se” ”mittföretag.nu”, ”mitt företag.com” eller …

Många webbhotell säljer även domännamn och oavsett vilket domännamn du valt kan din webbsida ligga på alla olika webbhotell, men det kan vara enklare att få faktura från endast ett företag och alla webbhotell säljer inte alla typer av domännamn. 

Andra steget är att fundera på vad sidan skall innehålla? Många gör här misstaget att de utgår från vad de vill presentera. I stället bör man bygga sidan från vad besökaren kan tänkas vilja veta. Internet är ett snabbt media och det gör folk otåliga. De flesta lämnar en webbsida inom 30 sekunder om de inte hittat den information de sökte och 80 % av de som lämnat återvänder inte.

Nästa fråga man skall ställa sig är om man skall bygga sidan själv eller om man skall köpa tjänsten. Kan man och har tiden till det är det naturligtvis billigare att bygga själv.

Den sista frågan man skall ställa sig innan det är dags att börja fundera på webbhotell är om sidan skall skrivas i HTML eller med hjälp av WordPress. Skillnaden är, utan att gå in på det tekniska, att HTML är grunden för internet och att bygga en sida i HTML är gratis, förutom kostnaden för eventuell byggare av sidan. För en WordPress-sida gäller samma sak, men den går oftast snabbare att bygga, men om man vill ha speciella funktioner blir man tvungen att addera med tillägg och dessa har ofta en årlig kostnad.

När man kommit så här långt är det dags att börja fundera på vilket webbhotell man skall välja och det första kriteriet där är om man valt att bygga sidan i HTML eller i Word Press. Det finns webbhotell som specialiserat sig på Word Press-sidor och optimerat sina servrar för den typen av webbsidor, vilket innebär att sidorna blir stabilare och snabbare. Dessutom har flera av dem experter på Word Press anställda, vilket kan vara bra om problem uppstår.

Därefter bör du tänka på var din målgrupp finns. Är den svensk eller internationell? Om den är i huvudsak svensk, välj ett svenskt webbhotell, det blir billigare. Om du räknar med många internationella besökare välj ett internationellt webbhotell. De har servrar i flera länder och det gör att din sida laddas snabbare.

Det som därefter skall bestämma ditt slutliga val är vad som för dig är viktigast. Snabb service, pris,  tillgänglighet eller backup-intervaller. I nästa artikel berättar vi mera om webbhotell och vad de erjuder.